Rattalaagrite tüübid
Liugelaager. Rull-laager. Kuullaager.








Liugelaager
(„G” tootekoodis)
Rull-laager
(„R” tootekoodis)
Kuullaager
(„K” tootekoodis)
Kaetud, keskasetusega (C)
kuullaager
(„KA” või „KF” tootekoodis)
Kaetud kuullaager (CC)
(„KA” või „KF” tootekoodis)
Kaetud, lisatihendi ja keskasetusega
kuullaager (C)
(„KAD” või „KFD” tootekoodis)
Kaetud, lisatihendiga kuullaager
(CC)
(„KAD” või „KFD” tootekoodis)
Sfääriline rull-laager
(„PR” tootekoodis)
Liugelaager on lihtne, säästlik ja vastupidav rulliku
laager. See on tavalistes tingimustes korrosioonikindel
ja hooldusvaba. Liugelaagreid kasutatakse peamiselt kergeveoratastel ja transpordivahendite ratastel, mida liigutatakse
harva ning väikesel kiirusel.
Nailonist liugelaagreid kasutatakse torukujuliste
terasvelgedega rullikutel. Suure kiiruse ja koormuse korral võib esineda
kuumenemisest tingitud probleeme. Malmist
rullikute liugelaagreid tuleb määrida regulaarselt.
Rull-laager on tugev, vastupidav ja enamasti hooldusvaba rullikulaager, mis vajab paigaldamiseks väga vähe ruumi. Rull-laagritel (kutsutakse ka rullpuuriks või nõellaagriks) on väike radiaalne lõtk ja neid kasutatakse peamiselt transpordivahendite ratastes. Rull-laager koosneb terasest rullikutest, mis asetsevad sünteetilises või terasest puuris. Need rullikud veerevad telje ja rulliku velje vahel. Pöörlemine telje ümber põhjustab rohkem veere- kui liugehõõrdumist. See hoiab rulliku veeretakistuse suhteliselt väikesena isegi suurtel koormustel. Rull-laagrid on määritud kauakestva määrdega ja need on tavalistes kasutustingimustes hooldusvabad. Saadaval on rull-laagrite roostevabad variandid (-XR tootekoodis).
Radiaalkuullaagrid täidavad kõige kõrgemad nõudmised kandejõule, veereomadustele (sh suuremate kiiruste korral) ja vastupidavusele ümbritsevate keskkonna mõjude vastu. Radiaalkuullaagritel on kõige väiksem laagri lõtk ning neid kasutatakse peamiselt tehniliselt nõudlikematel transpordivahendi- ja raskeveoratastel. Tolmukaitseks on katteketas (mittelibisev tihend, niinimetatud Z-laager). Erivajadusteks on võimalik paigaldada ühe või kahe tihenduskattega laagrid (libisev tihend, niinimetatud RS- või siis 2RS-laager). Tihendatud kuullaagritega (RS, 2RS) rattalaagreid ei tohi ise määrida, sest vastasel juhul saab kuullaager kahjustada. Radiaalkuullaager on määritud kauakestva määrdega ja ta on normaalsetel kasutustingimustel hooldusvaba. Standardina on rummu sisse monteeritud kaks kuullaagrit. Laagri sisemised ringid on fikseeritud distantshülsiga, mis tagavad väga täpse sobivuse rulliku keskmega. See tähendab, et rulliku saab klambriga kinnitada aksiaalselt kahvli külge (erand: kahvelkärule). Lisaks tavavariandile on kuullaager saadaval roostevabast terasest variandina (-XK tootekoodis), kuumakindla spetsiaalmäärdega määritud variandis (-HK või -HXK roostevaba jaoks tootekoodis) või kuumakindla kuullaagrina (ahjukelgulaager, -IK tootekoodis). Kuumakindlad kuullaagrid sobivad kasutada temperatuuridel -30 °C kuni +300 °C ning vähendatud kandevõime korral.
Keskasetusega kuullaager võimaldab äärmiselt täpset ja sujuvat tööd ning head tihendadust. Neid laagreid kasutatakse peamiselt sünteetilistes rullikutes, mis toetavad väikesi koormusi, samuti juhtrullikutes. Kuullaager on valatud kokku rulliku keskosaga. Standardina on keskasetusega kuullaager varustatud kahe tihenduskattega (libisevad tihendid, niinimetatud 2RS-laager). Kuullaager on määritud kauakestva määrdega ja ta on normaalsetel kasutustingimustel hooldusvaba. Kuullaagri sünteetiline lisakate kaitseb nii rulliku velge kui ka veerepinda. Kui laager on paigaldatud otsejooksu või pöördkahvlile, ei ole vaja kraega puksi nagu tavalistel rullikulaagritel, millesse on pressitud kuullaagrid.
Laager koos kahe keskse kuullaagriga tagab suure täpsuse, sujuva töö, tagades efektiivse tihendatuse, täites vajalikke kandevõime nõudmisi. Vormil põhinevat lukustust kasutatakse kuullaagri kapseldamiseks rulliku keskmesse. Keskne kuullaager tarnitakse standardvarustuses koos kahe tihenduskorgiga (libisev tihend, nn 2RS-laager). Kuullaagrid on määritud kauakestva määrdega ja need on tavalistes kasutustingimustes hooldusvabad. Kuullaagri sünteetiline lisakate kaitseb nii rulliku velge kui ka veerepinda. Kui on paigaldatud otsejooksu või pöördkahvlile, ei ole vaja kraega puksi nagu tavalistel rullikulaagritel, millesse on pressitud kuullaagrid.
Lisatihendi võib panna tugevasti söövitavates ja
märgades tingimustes kasutatavatele kuullaagritele.
Tihenduskatte (libisev tihend, nn 2RS-laager),
vahetihendi ja lisatihendi kombineerimine tagab
kuullaagrile optimaalse kaitse veepritsmete ning
mustuse eest.
Lisatihendiga rulliku kuullaagrid sobivad
masinpesuks. Libisev tihend suurendab pisut veeretakistust.
Kuullaagrid on määritud kauakestva määrdega ja
need on tavalistes kasutustingimustes
hooldusvabad.
Kuullaagri sünteetiline lisakate kaitseb nii rulliku
velge kui ka rummu. Kui rullik on kas pöörd- või
otsejooksukahvlis, siis ei ole vaja kraega puksi nagu
tavalistel rullikutel, millesse on pressitud
kuullaagrid.
Kuullaagri kattel (-HKA, -XKA või -XKF tootekoodis)
ei ole lisakummitihendit, nagu on kuullaagri
tihendiga variandil. Variant -XKA on roostevaba
laagri tõttu masinpesukindel.
Lisatihendi võib panna tugevasti söövitavates ja
märgades tingimustes kasutatavatele kuullaagritele.
Tihenduskatte (libisev tihend, nn 2RS-laager),
vahetihendi ja lisaliugtihendi kombineerimine tagab
kuullaagrile optimaalse kaitse veepritsmete ja
mustuse eest. Kuullaagri lisatihendiga rullikud
sobivad masinpesuks. Libisev tihend suurendab
pisut veeretakistust. Kuullaagrid on määritud kauakestva määrdega ja
need on tavalistes kasutustingimustes
hooldusvabad.
Kuullaagri sünteetiline lisakate kaitseb nii rulliku
velge kui ka rummu. Kui rullik on kas pöörd- või
otsejooksukahvlis, siis ei ole vaja kraega puksi nagu
tavalistel rullikutel, millesse on pressitud
kuullaagrid. Kuullaagri kattega (-HKA, -XKA või -XKF tootekoodis)
variantidel ei ole lisakummitihendit, mis on
kuullaagritihendiga variantidel. Variant -XKA on
roostevaba laagri tõttu masinpesukindel.
Sfäärilistel rull-laagritel on kaks rullirida, mis
tagavad suure kontaktpinna ning seeläbi suhteliselt
suure kandevõime ning seda suhteliselt väikeste
mõõtude juures.
Sfääriline rull-laager on mõnevõrra
liikuv ja seetõttu telje läbipaindumine teda ei mõjuta. Tänu rohkele koormust kandvate elementide arvule
saavutatakse suur veerekiirus. Sfäärilist rull-laagrit
kasutatakse seetõttu raskeveorullikutel, tööstuses ja
tootmisliinide katkematu liikumise korral.
Standardina on kaks sfäärilist rull-laagrit
integreeritud rummu sisse. Laagri sisemised ringid
on fikseeritud distantshülsiga, mis tagavad väga
täpse sobivuse rulliku keskmega.
Sfäärilisel
rull-laagril ei ole standardina tihendit. Soovi korral
saab selle lisada.