Blickle rulliku seeriate üldinfo

Veerepinna / rehvi kõvadus. Põrandakaitse / sujuv töötamine. Seisuhõõrdejõu-, veere- ja pöördetakistus. Kulumiskindlus.

Blickle on esitanud iga rullikuseeria kohta teabekasti, et saaksite õige toote valida lihtsamini. Infokast annab ülevaate rulliku veerepinna ja rehvi kõvaduse, sujuva töötamise, põrandakaitse, veeretakistuse ja kulumiskindluse kohta.

Veerepinna ja rehvi kõvadust hinnatakse skaalal alates väga pehmest kuni väga kõvani, samal ajal kui muid kategooriaid hinnatakse hinnetega „rahuldav” kuni „väga hea”.

Veerepinna / rehvi kõvadus
TeineKastRoheline
65 Shore A
Põrandakaitse / sujuv töötamine
Skaala – viis rohelist punkti
suurepärane
Veeretakistus
Skaala – neli rohelist punkti
väga hea
Kulumiskindlus
Skaala – kolm rohelist punkti
hea


Veerepinna / rehvi kõvadus

Veerepinna ja rehvi kõvadus on välja toodud toote tehnokaardil olevas infokastis. Mida enam paremale markeering ulatub, seda kõvem on veerepind. Kõvadus on määratud:

 

Kõvaduse mõõtmise meetodite vahel ei ole lineaarset korrelatsiooni. Kujutatud väärtused on orientiirväärtused ja need on saadud empiiriliselt.

Materjal Veerepinna / rehvi kõvadus
Õhkrehv / pehme kumm
EsimeneKastRoheline
50-60 Shore A
Elastne täiskumm
TeineKastRoheline
65 Shore A
Superelastne täiskumm
TeineKastRoheline
70 Shore A
Standardne täiskumm
KolmasKastRoheline
80 Shore A
Termoplastiline polüuretaan (TPU), pehme
KolmasKastRoheline
80 Shore A
Termoplastiline kumm-elastomeer (TPE)
KolmasKastRoheline
85 Shore A
Polüuretaan 75 Shore A
KolmasKastRoheline
75 Shore A
Polüuretaan 92 Shore A
NeljasKastRoheline
92 Shore A
Termoplastiline polüuretaan (TPU), kõva
NeljasKastRoheline
92–98 Shore A
Polüpropüleen
ViiesKastRoheline
60 Shore D
Nailon
ViiesKastRoheline
70 Shore D
Valunailon
ViiesKastRoheline
80 Shore D
Malm / teras
ViiesKastRoheline
180–230 HB

Põrandakaitse / sujuv töötamine

Mida suurem on selle kategooria punktisumma, seda vaiksem on rulliku sõidumüra ja seda enam säästab ta põrandat.

Põrandakaitse
Kõvemad veerepinnad avaldavad põrandale suuremat survet kui pehmemad. Veerepind, mis saab sujuva töötamise ja põrandakaitse kategoorias viis punkti, on äärmiselt heade põrandakaitse omadustega.

Põrandapinna kaitsmist mõõdetakse põrandale rakendatava keskmise surve põhjal. Paremal pool on välja toodud iga veerepinna materjali viiteväärtused.

Sujuv töötamine
Sõidukid on põhimõtteliselt vaiksemad, kui nendel on suured, paksu ja pehme veerepinnaga rullikud. Kõvemad veerepinnad annavad suurema mürataseme kui pehmemad. Hea punktisumma sujuva töötamise ja põrandakaitse kategoorias eeldaks seega väikest vibratsiooni ja mürataset kaubaveol.

Kõva materjaliga veerepindu saab kasutada ka väikese mürataseme ja suure töömugavusega, kui pehmel pinnal (nt vaibal) transporditakse kergeid koormaid.

Keskmise põrandasurve arvutamine
Keskmise põrandasurve arvutamiseks jagatakse radiaaljõud [N] rulliku kontaktpinnaga [mm²].

Materjal Põrandakaitse / sujuv töötamine Keskmine surve põrandale
Õhkrehv / pehme kumm
Skaala – viis rohelist punkti
0,8 N/mm²
Elastne täiskumm
Skaala – neli rohelist punkti
1,8 N/mm²
Superelastne täiskumm
Skaala – neli rohelist punkti
1,5 N/mm²
Standardne täiskumm
Skaala – neli rohelist punkti
3,5 N/mm²
Termoplastiline polüuretaan (TPU), pehme
Skaala – neli rohelist punkti
4,0 N/mm²
Termoplastiline kumm-elastomeer (TPE)
Skaala – kolm rohelist punkti
4,5 N/mm²
Polüuretaan 75 Shore A
Skaala – neli rohelist punkti
3,5 N/mm²
Polüuretaan 92 Shore A
Skaala – kolm rohelist punkti
8,0 N/mm²
Termoplastiline polüuretaan (TPU), kõva
Skaala – kolm rohelist punkti
11,0 N/mm²
Polüpropüleen / nailon
Skaala – kaks rohelist punkti
40,0 N/mm²
Valunailon
Skaala – kaks rohelist punkti
60,0 N/mm²
Malm / teras
Skaala – üks roheline punkt
>350 N/mm²

Seisuhõõrdejõu-, veere- ja pöördetakistus

Seisuhõõrdejõu takistus peegeldab jõu suurust, mis on vajalik paigalseisva rulliku liikumapanekuks. Veeretakistus viitab jõu suurusele, mis on vajalik rulliku ühtlase liikumise hoidmiseks. Seisuhõõrdejõu- ja veeretakistust mõjutavad alljärgnevad tegurid:

  • rulliku läbimõõt
  • veerepinna geomeetria
  • veerepinna ja rehvi kõvadus
  • veerepinna tagasipõrkeelastsus
  • rattalaager
  • aluspind

 

Veeretakistus tekib veerepinna pideva kokkusurumise ja vabastamise tulemusena rulliku veeremise ajal (hüsterees).

Veeretakistust mõõdetakse katsepingi abil. Mõõtmised tehakse ideaalsetes tingimustes:

  • tasane sile teraspind ilma mustuse ja takistusteta
  • kiirus: 4 km/h
  • temperatuur: +20 °C
  • koormus: ⅔ maksimaalsest kandevõimest

 

Need standardtingimused võimaldavad võrrelda eri rullikuseeriate veeretakistusi.

Materjal Veeretakistus
Õhkrehv / pehme kumm
Skaala – kolm rohelist punkti
hea
Elastne täiskumm
Skaala – neli rohelist punkti
väga hea
Superelastne täiskumm
Skaala – kolm rohelist punkti
hea
Standardne täiskumm
Skaala – kaks rohelist punkti
rahuldav
Termoplastiline polüuretaan (TPU), pehme
Skaala – neli rohelist punkti
väga hea
Termoplastiline kumm-elastomeer (TPE)
Skaala – neli rohelist punkti
väga hea
Polüuretaan 75 Shore A (Softhane®)
Skaala – neli rohelist punkti
väga hea
Polüuretaan 75 Shore A (Besthane® pehme)
Skaala – viis rohelist punkti
suurepärane
Polüuretaan 92 Shore A (Extrathane®)
Skaala – neli rohelist punkti
väga hea
Polüuretaan 92 Shore A (Besthane®)
Skaala – viis rohelist punkti
suurepärane
Termoplastiline polüuretaan (TPU), kõva
Skaala – neli rohelist punkti
väga hea
Polüpropüleen / nailon
Skaala – viis rohelist punkti
suurepärane
Valunailon
Skaala – viis rohelist punkti
suurepärane
Malm / teras
Skaala – viis rohelist punkti
suurepärane

Veermiku projekteerimisel tuleb võtta arvesse erinevaid kasutustingimusi (pinna kvaliteet, temperatuur, kiirus jne), mis võivad märkimisväärselt mõjutada veeretakistust.

Pöörlemistakistus on jõud, mis on vajalik pöörleva kahvliga rataste joondamiseks sõidusuunas.

Pöörlemistakistust mõjutavad alljärgnevad tegurid.

  1. Rulliku kontaktpiirkond: Rulliku kontaktpiirkond on ala, mille piir tekib pöörleva kahvliga ratta pöörlemisel ümber oma telje. Sellisel liikumisel tekib hõõrdumine. Pöörlemistakistus sõltub peale kontaktpiirkonna suuruse ka aluspinna ja rulliku veerepinna vastastikusest toimest.
  2. Pöördpea takistus: Pöördpea konstruktsioon ja kvaliteet avaldavad mõju selle pööremistakistusele.
  3. Pöörleva kahvliga ratta kesktelje nihe: Pöörleva kahvliga ratta pöörlemistakistust mõjutab pöördpea telje ja kontaktpiirkonna kesktelje vahekaugus (nihe keskteljest ehk offset).
  4.  

Kulumiskindlus

Mida suurem on selle kategooria punktisumma, seda parem on rulliku kulumiskindlus.

Peale muude tegurite hõlmab kulumiskindlus elastomeeride või termoplastiliste elastomeeride kulumiskindlust standardi ISO 4649 kohaselt. Veerepinna teiste materjalide kulumiskindlust katsetati standardi ISO 4649 kohaselt.

Parempoolses tabelis on visualiseeritud veerepinna materjalide kulumiskindluse määrad.

Materjal Kulumiskindlus
Õhkrehv / pehme kumm
Skaala – kaks rohelist punkti
rahuldav
Elastne täiskumm
Skaala – kolm rohelist punkti
hea
Superelastne täiskumm
Skaala – kolm rohelist punkti
hea
Standardne täiskumm
Skaala – üks roheline punkt
piisav
Termoplastiline polüuretaan (TPU), pehme
Skaala – kolm rohelist punkti
hea
Termoplastiline kumm-elastomeer (TPE)
Skaala – kaks rohelist punkti
rahuldav
Polüuretaan 75 Shore A
Skaala – neli rohelist punkti
väga hea
Polüuretaan 92 Shore A
Skaala – viis rohelist punkti
suurepärane
Termoplastiline polüuretaan (TPU), kõva
Skaala – neli rohelist punkti
väga hea
Polüpropüleen
Skaala – kaks rohelist punkti
rahuldav
Nailon
Skaala – kolm rohelist punkti
hea
Valunailon
Skaala – neli rohelist punkti
väga hea
Malm / teras
Skaala – viis rohelist punkti
suurepärane